Friluftsliv og fodtøj – gå aldrig ned på sko

I dag kan man ikke være et friluftsmenneske uden også at have garderoben fyldt med det nyeste fra Fjallraven i form af bukser, tasker, jakker og sågar strømper. De laver en kvalitet, der simpelthen er svær at konkurrere med.

Og det er der nok heller ikke noget i vejen med. Men hvordan er det så lige, at man kombinerer et aktivt udendørsliv med mode anno 2018 – jo, det er faktisk ganske simpelt. Køb dansk design!

De danske modehuse kan det der med praktisk fodtøj

Når det kommer til mode og fodtøj, smiler de dertilhørende guder ned på det lille land, der ligger så smukt i det nordlige. I Danmark har vi en evne til at designe og producere fodtøj, der ikke bare har styr på modetendenserne, men som også er mere end konkurrencedygtigt, når det kommer til komfort og hård brug. Et eksempel er producenterne bag https://etaldesign.com/.

De har forstået behovet for godt og moderne fodtøj, og de har tilmed evnet at lave et produkt, hvor lædersko synes at være akkurat lige så komfortable som et par sneakers fra Nike.

Og det er ikke kun læderskoene fra Kolding, der kan noget helt specielt. For rundt i hele landet sendes et klart signal fra alle de små skobrands, og det synes at være spot-on med markedets efterspørgsel. Kvalitet frem for alt! Og netop dette signal rammer friluftsmennesket fra såvel Sverige som USA lige i hjertet. ”Hvorfor ikke vælge en sko, som er komfortabel OG med på noderne?”

Ikke et produkt, men et koncept

Men succesen med de efterspurgte sko er også besynderlig.

For hvorfor er det ikke enhver, der kan lave en sko, der synes at være både smart og praktisk?

Svaret er simpelt, men måske ikke indlysende – i Skandinavien ligger behovet i miljøet, omgivelserne og vores DNA.

Danskerne er født og opvokset i et klima, hvor sko skal kunne tåle hård brug, massiv regn og en vanvittig kulde. Og så har danskerne historisk set en afgørende sans for design, der er anerkendt i hele verden.

En anden ting, som synes at være gennemgående for producenter på tværs af flere brancher og internt for de danske innovative forretninger, er, at man forsøger at sælge et koncept snarere end et produkt.

For selvom enhver forbruger oftest søger et produkt, er det i langt de fleste tilfælde konceptet og ideen bag, der har indflydelse på, om den pågældende forbruger vælger at købe sig ind i brandet eller blot vælger produktet som en løsning på et aktuelt behov. Og på den måde kan man således konkludere, at det nok nærmere er positioneringen af en forretning, der har den altafgørende betydning for, om man bliver set (og købt) eller ej.

I den relation er det desuden nærliggende at overveje, hvorvidt et produkt lavet efter danske normer har en generisk fordel, når det kommer til fodtøj til det aktive friluftsmenneske.